Istnienie ZSRR było czasem dynamicznych przemian, w którym architektura stanowiła zarówno narzędzie władzy i siły, jak i symbol społecznych aspiracji.
Krajobraz krajów byłego ZSRR oferuje różnorodne przykłady twórczej wizji i nowatorskich rozwiązań – od monumentalnych budynków będących manifestacją potęgi ideologicznej po odważne, modernistyczne eksperymenty.
- Jakie ślady wizjonerskich idei można znaleźć w tych projektach?
- Co dziś znaczą?
- Jakie wartości symbolizują w zmienionej rzeczywistości politycznej?
Zapraszamy na dyskusję, w której udział wezmą:
- Kacper Kępiński – Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki
- Kuba Snopek
- Nicolas Grospierre
- Programowanie i moderacja dyskusji: Bogna Świątkowska – Fundacja Bęc Zmiana
Wystawa Dom dla kultury Nicolasa Grospierre’a:
Dom dla kultury to wystawa prezentująca kilkadziesiąt fotografii wykonanych przez Nicolasa Grospierre’a w latach 2012-2015 ukazujących formalne podobieństwa między budynkami kibuców i kołchozów, wzniesionych w miejscach oddalonych od siebie o setki kilometrów. Projekt stanowi kontynuację – charakterystycznego dla autora – języka wizualnego, który skupia się zwłaszcza na dokumentacji powtarzalności form w architekturze modernizmu.
To również obraz upadłych utopii tworzonych w imię lepszego jutra. A także raport o niemocy kreowania nowych modeli wspólnoty oraz angażowania architektonicznej wyobraźni w imię postępu – dobrowolnego lub wymuszonego.
Cykl Dom dla kultury prowokuje do refleksji nie tylko nad przeszłością i często trudnym dziedzictwem modernizmu. Stawia także pytania o to jaki kształt my chcielibyśmy nadać pragnieniom i nadziejom, o to jak my chcielibyśmy – jeśli chcemy – tworzyć przestrzeń dla wspólnoty.
Manifest autora Stracone złudzenia. Manifest modernistyczny ex post.